woensdag 26 oktober 2016

Slotopdracht


Omgeving:
Deze weken heb ik mij samen met mijn medestudenten, bezig gehouden met het theaterproject. Hier heb ik veel geleerd. In de weken stond het thema ‘’kunst’’ centraal. Kunst op alle vlakken, namelijk: kunst en ik, kunst maken en kinderen en kunst. In de eerste week van het project, kwamen alle vlakken van kunst aanbod. Je ging zelf naar kunst kijken door de verschillende brillen. Ook ging je zelf kunst maken, namelijk he cultureel paspoort. En als laatst ging je ook kijken naar het vlak ‘’kinderen en kunst’’. We gingen namelijk naar het museum ‘’Villa Zebra’’ (blog 5: Villa Zebra) en de theatervoorstelling ‘’Sell me your secret’’ (blog 2: Recensie - Sell me your secret) In de tweede week gingen wij op theaterkamp naar Vierhouten. Hier kwamen alle vlakken samen. Wat voor mij een betekenisvolle situatie in het algemeen is, is dat je met samenwerken een heel eind komt. Het maakt niet uit hoe hopeloos een situatie op het moment eruit ziet, samen kom je er wel. Ik merkte dit vooral op het theaterkamp. Binnen twee dagen moest heel het stuk in elkaar gezet worden. Een discussie hier, een discussie daar heb je altijd wel, als je maar goed blijft samenwerken, komt het stuk er echt wel te staan. Een specifieke betekenisvolle situatie was de voorstelling ‘’Sel me your secret’’ (blog 2: Recensie - Sell me your secret). In de voorstelling wordt je geconfronteerd met allerlei dingen die je doet in het dagelijks leven, wat bepaalde gevolgen heeft, maar waar je nooit bij stil zou staan. Hier heb ik het dan over de beperkte privacy die je hebt op het internet.


Gedrag:
Bij de algemene betekenisvolle situatie, was mijn reactie vaak zorgelijk. Want die donderdagvond moest je daar toch staan met je klas. Wat ik deed om dit te voorkomen, was gewoon proberen je best te blijven doen. Ook wilde je deel uitmaken van de gekozen beslissingen en daar moest je dan ook je best voor doen. In de specifieke betekenisvolle situatie stond ik versteld van de voorstelling. Ook zette het mij aan het denken.


Vaardigheden:
Op het theaterkamp kon ik best goed met iedereen overweg. Als er ergens hulp nodig was kon ik me daar goed bij aansluiten. Dansen vind ik heel leuk om te doen. Toen ik te horen kreeg dat er een dans zou komen in het stuk, vond ik het gelijk al leuk. Geluk heb ik ook deel mogen nemen aan de ideeën voor de dans (blog 8: Theaterkamp Vierhouten – woensdag).



Overtuigingen:
Ik geloof sterk dat je samen verder komt dan alleen. Op het theaterkamp was goede samenwerking dan ook een vereiste. Niet opgeven, maar doorgaan en door blijven oefenen in zo een situatie is dan ook erg belangrijk. Je zorgt voor een goede resultaat als je dit blijft doen.



Identiteit:
Voor mijn rol als leerkracht betekent dit dat ik goede samenwerking in een klas erg belangrijk vind. Ik zal dan ook veel samenwerkingsopdrachten toepassen binnen de les. In de toekomst is het belangrijk dat leerlingen kunnen samenwerken op het voortgezet-onderwijs, maar ook later bij hun baan.



Betrokkenheid:
Ik vind kunsteducatie erg leuk. Vooral omdat het zo divers is. Kunst is erg breed en is voor iedereen anders (blog 1: Cultuur paspoort - ''Work hard, dream big''). Ieder kind kan zich dus vinden in bepaalde kunst, waar zij iets mee hebben. Ook ziet iedereen dezelfde kunst op een andere manier. Hier kun je dan gezamenlijk weer een gesprek over voeren. Omdat kunst dus een heel breed onderwerp is, is het een uitdaging om lessen te verzorgen over kunst die bij elk kind aansluit. Theater is ook een vorm van kunst, maar niet elk kind bind theater leuk. De uitdaging is dan om een les te verzorgen waar verschillende aspecten van kunst aanbod komen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten