donderdag 6 oktober 2016

Villa Zebra

Vandaag ben ik met mijn eigen Pabo 2 klas naar Villa Zebra gegaan in Rotterdam. Villa Zebra is een museum en kunstlaboratorium speciaal voor kinderen van 3 tot en met 12 jaar. Toen ik binnenkwam, wist ik niet precies wat ik moest verwachten van het museum. Wel wist ik natuurlijk dat het iets met kunst te maken had!

Als eerst kregen we van Jacoline (een werknemer van het museum) een korte rondleiding door het museum en een uitleg wat wij die dag precies gingen doen. We begonnen bij de verschillende deuren. Daar kregen we de vraag bij welke deur wij ons het meest thuis voelden. Dit bespraken we kort met zijn alle en een aantal studiegenoten lichtte hun keuze kort toe. Eenmaal binnen aangekomen, kregen we een korte rondleiding langs een aantal kunstwerken en de vragen of activiteiten die je zou kunnen behandelen met de kinderen. Rond 10:00 uur kwamen de leerlingen van groep 5 en werd je gekoppeld aan een leerling. Met je leerling ging je dan de kunstwerken af en je stelde open vragen, zodat er een gesprek ontstond. Ook kon je actieve activiteiten bedenken bij de kunstwerken. De leerlingen mochten ook met de sleutelbos bij de deur naar binnen, waar zij zich het meest thuis voelde. Ik vond het bekijken van de kunstwerken met de leerlingen erg leuk. Met het stellen van goede open vragen, kun je echt een interessant gesprek houden. Ook verbaas je je over de manier waarop kinderen kijken naar kunst. Zij zien hele andere dingen die jij bijvoorbeeld niet ziet. Zo kun je daar samen op reflecteren, waardoor er een gesprek ontstaat.




Na het bekijken van de kunstwerken gingen wij een workshop doen met de leerlingen. Met een aantal materialen, zoals lijm, allerlei soorten karton, touw en satéprikkers bouwde je samen met je leerling de ideale droomhuis. Dit vond ik echt het leukste om te doen. Knutselen vind ik erg leuk om te doen en al helemaal met kinderen. Ik heb de leerling ook zelfstandig de spullen laten pakken. Wel hebben wij samen bedacht hoe we het huis in elkaar gingen zetten.


Aan het einde van de workshop blikte Jacoline samen met de leerlingen terug op de ochtend. Wat zij ervan vonden en wat zij geleerd hadden.
Vervolgens namen wij afscheid van de leerlingen en blikten wij met de studenten ook terug op de activiteiten, die wij die ochtend gedaan hadden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten